Hur din telefonanvändning förstör din hälsa

Hur ofta kontrollerar du din telefon? Svaret är förmodligen: alldeles för ofta! Numera är det nästan omöjligt att undvika det, vi ser alla för mycket ner på vår smartphone eller surfplatta. Detta lutande framåtläge sätter alldeles för mycket spänning på nackmusklerna och ryggraden, eftersom de försöker hålla upp huvudet. Överbelastning på grund av överdriven padda- och telefonanvändning kan därför orsaka alla typer av smärtor, såsom nacksmärta, huvudvärk och smärta i övre rygg och axlar.

Din ryggrad består av tjugofyra ryggkotor. Om de är i ett bra läge och rör sig normalt kan din ryggrad tåla tunga belastningar. Om du inte har optimal hållning och gör samma saker under långa perioder, som att titta på din telefon, kan din ryggrad ta mycket mindre belastning. Ditt huvud väger cirka 10 om du håller det upprätt. Men i en böjd position kan vikten vara upp till 35 kilo på grund av tyngdkraften!

På grund av denna ständiga spänning och överbelastning kan du utveckla klagomål och på lång sikt också en puckelrygg. En puckelrygg eller dålig hållning gör att du naturligtvis ser mindre säker och mindre attraktiv ut. Tyvärr tror många fortfarande att dålig hållning bara är ett kosmetiskt problem. Inte alla vet att hållning spelar en mycket större roll än så, och faktiskt är ett hälsoproblem.

Dålig hållning gör att din kropp fungerar mindre bra. Förutom det faktum att du kan få smärta av det, sätter ett böjt huvud spänningen på ryggmärgen så att ditt nervsystem kan fungera mindre bra. En fallande framåtposition kan också få ditt bröst att trycka på dina organ. Detta kan göra andningen svårare och få matsmältningen att fungera mindre bra.

Din hållning är den position där du håller din kropp när du står, sitter och lägger dig. Bra hållning är en som belastar dina muskler, ledband och leder minst. Dålig hållning är ofta ett strukturellt problem i din ryggrad. Så länge detta problem inte behandlas kommer det inte att hjälpa särskilt mycket att göra hållningsövningar på lång sikt.

Textnacke kan förhindras genom att begränsa din telefonanvändning. Om du inte kan motstå, försök åtminstone att inta en mer aktiv attityd när du tittar på din telefon. Höj din mobil till ögonhöjd så att du inte är böjd. Att stärka vissa muskler kan hjälpa till på kort sikt, men om din kropp är strukturellt sjunken räcker det inte. När du ofta sitter i samma position länge blir dina muskler trötta och kollapsar igen.

Lösningen är att få din ryggrad korrigerad på ett specifikt sätt så att din kropp kan stå på egen hand utan att behöva anstränga dig eller träna muskler. Att korrigera din hållning är inte alltid en snabb lösning för smärta. Tänk på det som en långsiktig plan för att få tillbaka din hållning och göra din kropp bättre. Vi använder en unik behandlingsmetod där hållning kan korrigeras mycket bra. Om du vill kontrollera din hållning eller komma för att börja förbättra den, kontakta oss som din naprapat i Malmö!