Dålig hållning: Gamnacke

Lider du av en gamnacke? Detta test tar bort det

Det finns ett enkelt test för att ta reda på om du har en böjd huvudposition: Stå med ryggen mot en vägg. Dina klackar, skinkor och axelblad måste röra väggen. Du kan behöva pressa ihop axelbladen något för att bättre luta dig mot väggen. Kontrollera nu om ditt huvud rör väggen. Om den inte rör väggen, kommer du troligen att drabbas av gamnacke.

Korrigera gamnacken med kiropraktik

En obehandlad dålig hållning kan leda till långvarig smärta och efterföljande problem. Med hjälp av mjuka justeringar kan en kiropraktor korrigera den underliggande subluxationen (feljustering) i nacken. Detta korrigerar felaktig hållning och rätar livmoderhalsen. Det uppnådda hälsotillståndet bör upprätthållas genom regelbundna justeringar för att undvika en ny felinriktning och för att säkerställa ditt välbefinnande på lång sikt.

Regelbundna övningar stöder ditt muskel- och skelettsystem

Ställningsfel i nacken och axelområdet har ofta två skäl: felaktig hållning och svaga muskler. Medan ställningsfel kan korrigeras genom kiropraktiska justeringar kan du också stödja och stärka dina muskler genom riktade övningar. På detta sätt skyddar du dig mot upprepade hållningsfel och stabiliserar din hållning.

Sträckövningar för spända muskler

Sträckövningar hjälper till att slappna av och lindra de spända musklerna. Men inte bara nacken utan också den stora huvudvridaren, sidorna på nacken och bröstmusklerna ska sträckas.

Övningar för att stärka nacken

Följande övningar är tillgängliga för att stärka din nacke:

  • Hakflexioner: Ligga på ryggen med ansiktet uppåt. Knäna är böjda och fötterna placeras platt på golvet för att lindra belastningen på nedre delen av ryggen. Din näsa pekar rakt upp. Flytta näsan mot bröstbenet utan att lyfta nacken. Upprepa övningen tio gånger.
  • Axelbladpress: Sitt upprätt i en stol. Halsen är lång, knäna ligger i nittio graders vinkel och fötterna ligger på golvet. Pressa ihop axelbladen tills de rör vid varandra. Håll den här positionen i tre sekunder och koppla sedan av dina axlar igen. Upprepa övningen tio gånger.

Kontakta oss som din naprapat i Malmö!